Inloggen ? Inschrijven ? Help?

Doorzoek de website


Annuleren
×
Onderwerpen

Welkom

Veelgestelde vragen


Hoe word ik uitgenodigd voor een bezichtiging?

U krijgt een aanbieding voor een woning per e-mail of telefoon. U moet kunt zelf kiezen of u per telefoon of per e-mail wilt worden benaderd. Dit geeft u aan bij Mijn account > Profiel. Wilt u telefonisch worden benaderd, dan adviseren wij u om gebruik te maken van voicemail of een antwoordapparaat.

U ontvangt gegevens van de huidige bewoner (of de contactpersoon) om een afspraak te maken, u krijgt de bezichtigingsdatum en -tijd door of u ontvangt een uitnodiging voor een groepsbezichtiging. Verder wordt u geïnformeerd wanneer u uiterlijk moet doorgeven of u de woning wel of niet accepteert.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie
Wanneer mag ik een woning bezichtigen?

Na de selectie van de kandidaten bepaalt de corporatie een bezichtigingsdatum. Vervolgens worden er kandidaten uitgenodigd. Per woning kunnen dit meerdere kandidaten tegelijk zijn.

U ontvangt gegevens van de huidige bewoner (of de contactpersoon) om een afspraak te maken, u krijgt de bezichtigingsdatum en –tijd door of u ontvangt een uitnodiging voor een groepsbezichtiging. Verder wordt u geïnformeerd wanneer u uiterlijk moet doorgeven of u de woning wel of niet accepteert.

Het is niet mogelijk om een woningbezichtiging te verplaatsen. Als u zelf niet op het tijdstip kunt komen, mag u wel iemand namens u sturen. Let op: het is dan niet mogelijk om de woning later alsnog zelf te bezichtigen.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie
Ik heb een woning geaccepteerd, wat nu?

Als u een woning heeft geaccepteerd en u als eerste voor de woning in aanmerking komt, nodigt de woningcorporatie u uit om uw gegevens te laten controleren.
Als u een woning heeft geaccepteerd en u komt (nog) niet als eerste voor de woning in aanmerking, dan moet u wachten. Eerst zullen de woningzoekenden met een betere positie worden uitgenodigd om gegevens te laten controleren en eventueel het huurcontract te tekenen. Alleen als deze woningzoekenden de woning niet gaan huren, komt u als eerste voor de woning in aanmerking.

Zijn uw gegevens na controle in orde, dan biedt de corporatie u een huurcontract aan. Als u verhuist, moet u zich op uw nieuwe adres inschrijven bij de gemeentelijke basisadministratie van uw gemeente. Soms doet de corporatie dit voor u. Vraag dit na bij de woningcorporatie/uw nieuwe verhuurder.

U wordt door de woningcorporatie bij WoningNet Holland Rijnland uitgeschreven als u de woning definitief gaat huren. Om in de toekomst voor een andere socialehuurwoning in aanmerking te komen moet u zich opnieuw inschrijven.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie
Ik heb een woning geaccepteerd en wil nu alsnog weigeren. Kan dit?

Na acceptatie van de woning kunt u alsnog de woning weigeren. Als u dit na controle en het goedkeuren van uw gegevens doet, kan de corporatie kosten in rekening brengen. Deze zijn per corporatie verschillend, en lopen uiteen van het voldoen van administratiekosten, het betalen van een bruto maandhuur of beiden. Bij overname van voorzieningen blijft u verantwoordelijk.

Zolang deze kosten niet zijn voldaan wordt uw inschrijving geblokkeerd. U kunt dan niet reageren of een aanbieding ontvangen voor een andere woning.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie
Welke gegevens worden getoetst voordat een woning wordt toegewezen?

Voordat een woning definitief wordt toegewezen, controleert de corporatie in ieder geval de volgende zaken:

  • Betaling inschrijfkosten;
  • Inkomensgegevens*; 
  • Persoonlijke gegevens van uzelf en uw eventuele medeaanvrager(s) en/of kinderen; 
  • Aantal personen, samenstelling huishouden; 
  • Inschrijftijd; 
  • Eventuele urgentie/indicatie;
  • Nederlandse nationaliteit of geldige verblijfsstatus;
  • Verhuurdersverklaring (indien van toepassing).

* Uw inkomen wordt getoetst aan de hand van uw meest recente (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting of een inkomensverklaring (IBRI). Deze verklaring vraagt u aan bij de Belastingdienst, via telefoonnummer 0800 - 0543. U ontvangt de verklaring binnen vijf werkdagen.

Als de Belastingdienst geen inkomensverklaring kan afgeven, dan ontvangt u hiervan een schriftelijke bevestiging. Lever deze in en voeg uw meest recente jaaropgave, een recente maandloonstrook (of vier weekloonstroken), een uitkeringsspecificatie of een accountantsverklaring (als u zelfstandig ondernemer bent) toe.

Is uw inkomen flink gewijzigd, dan geldt het huidige inkomen in plaats van het belastbaar jaarinkomen van het voorgaande jaar.

Prijsindex

Woningcorporaties berekenen uw inkomen op basis van uw inkomensverklaring van 2016 of 2017. Zij moeten uw inkomen indexeren. De prijsindex voor het omrekenen van inkomens uit 2016 en 2017 bedraagt (per 1 januari 2018) respectievelijk 1,0296 (2016) en 1,0175 (2017).

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie
Wat is een kandidaatsverklaring?

Een kandidaatsverklaring is een verklaring van uw huidige verhuurder en uzelf voor de nieuwe verhuurder.

In deze verklaring schrijft uw huidige verhuurder onder meer of er een betalingsachterstand is en of er bijvoorbeeld sprake is geweest van overlast. Een meeverhuizend persoon die een eigen zelfstandige woning huurt, moet ook een verhuurdersverklaring invullen.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie
Wat moet ik doen als ik de documenten voor de acceptatie van een woning niet op tijd kan inleveren?

Neem in deze situatie zo spoedig mogelijk contact op met de corporatie die de woning verhuurt.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie
Ik heb een klacht, waar kan ik de klacht indienen?

Heeft u een klacht over het woningaanbodsysteem of de toewijzing van woningen? Dan kunt u uw klacht mailen naar de klachtencommissie van WoningNet Holland Rijnland.  

Voor overige klachten kunt u contact opnemen met een woningcorporatie. De medewerker kan u vertellen waar en hoe u uw klacht kunt indienen.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan WoningNet Holland Rijnland Dank u wel voor uw reactie

Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u contact opnemen.

Uitleg ?

x
Helpfunctie actief

De helpfunctie is nu actief. Klik bij een onderwerp op het ?-icoon om uitleg te krijgen. Klik nogmaals op Help? om de helpfunctie te sluiten.